Advertising

De wondere wereld van de reclame

Bah Reclame!

De wondere wereld van de reclame. Een fenomeen waar iedereen, en Nederlanders in het bijzonder, een mening over heeft. Een noodzakelijk kwaad, dat ook. Want stiekem hebben we er allemaal een hekel aan. Inclusief de reclamemakers zelf!

Adverteren wordt ook nog eens als 'duur' ervaren en het effect is vaak moeilijk meetbaar, waardoor adverteren als 'schieten met hagel' lijkt. Hierdoor ontstaan dan ook opvattingen als "herhaling is de kracht van reclame"... Wedden dat u dit een ondernemer wel eens hebt horen zeggen?

Noodzakelijk kwaad

Reclame is niets anders dan het aan de man brengen van producten of diensten. Meestal proberen reclamemakers dit zo relevant mogelijk voor jou te maken op het juiste moment. En hier gaat het vaak fout! De plank wordt hier namelijk meestal volledig mis geslagen. Precies op het moment dat je er niet op zit te wachten komt de commercial in beeld... of vraagt de student in de winkelstraat of "u even tijd heeft"... of nog erger, je hebt helemaal geen behoefte aan het aangeboden product. Kortom, de meeste reclame werkt gewoon niet. Nou, wat werkt dan wel?

Het allerbelangrijkste is en blijft HET IDEE. Die ene briljante inhaker of ingeving... met een relevante 'targeting' en uiteindelijk de sublieme executie.

Gericht adverteren

Om gericht te kunnen adverteren is een professional nodig die kennis heeft van de omgeving (markt) en de te bereiken doelgroep. Veel bedrijven regelen het adverteren zelf en plaatsen een advertentie in de krant. Maar niet iedereen is geschikt om met scherp te schieten of beschikt over de juiste tools.