Design Thinking

Zit in ons bloed... en het uwe?

VISIE EN BEDRIJFSCULTUUR

Alles wat wij doen staat in het teken van succes. Dat klinkt natuurlijk erg arrogant... totdat je beseft dat wij hiermee niet ons eigen succes bedoelen, maar dat van u!

Pas als een bedrijf zijn visie en strategie helder heeft en de medewerkers hier ook in 'geloven' is er een gegronde basis voor duurzame groei. Dit wordt versterkt met een communicatieplan, unieke vormgeving, (online) marketing en gericht adverteren. Hiermee ontstaat een vruchtbare bodem voor gewenste afnemers om ook in het bedrijf te geloven en kunnen klanten uiteindelijk zelfs uitgroeien tot relaties en ambassadeurs.

Bij Dutchvertising stellen wij dat de meeste bedrijven in het Nederlandse MKB geholpen zijn als zij meer vanuit het principe 'Design Thinking' zouden opereren. Daarin zijn wij zeer gepassioneerd en gedreven. Wij ondersteunen de salesafdeling van bedrijven door meerwaarde te creëren. Dit vergt commitment van beide zijden in een prettige samenwerking op de lange termijn. De kunst is om ons als 'externe' niet als bedreiging of onkosten te zien, maar als betrokken adviseur en verlengstuk van uw eigen sales.

EEN ZOEKTOCHT NAAR OPLOSSINGEN

Men ziet een 'designer' vaak als een creatief die een mooi logo kan ontwerpen of flitsende websites maakt. Dat is deels ook terecht en heel begrijpelijk aangezien veel mediabedrijven zo werken.

Dutchvertising probeert eerst een stap terug te nemen als ons gevraagd wordt een product 'vorm te geven' zoals bijvoorbeeld een brochure, een website of zelfs een uitnodiging. Met 'Design Thinking' als vertrekpunt willen wij bedrijven helpen om keuzes te maken in hun visie, positionering en profilering. De uitwerking (Design Doing) volgt later, omdat dat de uitkomst is van het 'denken'.

UITGANSPUNT DESIGN THINKING

Wij stellen de mensen en medewerkers centraal en verplichten onszelf dat wij ons eerst inleven in de opdrachtgever. Met respect en begrip voor de wensen en motivatie van de betrokken partijen in de organisatie zoals medewerkers, klanten en partners, maken wij een inventarisatie van de communicatie vraagstukken.

Start with why

Van het waarom naar de juiste mindset bij medewerkers. Waarin is het bedrijf uniek? En wat is de filosofie binnen de bedrijfscultuur? Het antwoord op waarom een bedrijf bestaat is essentieel om erachter te komen of het duurzaam bestaansrecht heeft.

De meeste bedrijven weten namelijk exact 'wat' ze doen en 'hoe' ze dit doen, maar zelden weten zij goed uit te leggen 'waarom' ze het doen. Het antwoord is dan niet "om winst te maken" omdat dat de uitkomst zou moeten zijn.

Veel ondernemers die hun onderscheidende punten noemen, vervallen in clichés zoals 'afspraak is afspraak' of 'jarenlange ervaring' en 'goed opgeleid'.
Neem bijvoorbeeld een autodealer, die weet dat hij auto's verkoopt en zal roepen dat hij mooie en degelijke auto's levert met de beste service. Maar weet deze ondernemer ook 'waarom' de klant juist bij hen moet kopen?

Design Challenge

Iedere ontwerpopdracht begint met het definiëren van een probleem (de design challenge). Deze uitdaging moet begrijpelijk en concreet zijn.
De Design Challenge is het startschot van het Design Proces en de doelstelling. Essentieel onderdeel hiervan is het stellen van de juiste 'hoe kunnen we' vraag.