2. Visie en Strategie

Een solide basis voor het business model

ZONDER VISIE GEEN TOEKOMST

Een bedrijf zonder visie is als een luchtballon zonder mandje. Je kan namelijk tot grote hoogte komen, maar niemand kan instappen. Wat bedoelen wij hiermee? Veel MKB ondernemers starten initiatieven op buikgevoel. Heel vaak gaat dit tegen beter weten in een tijd goed en in een enkel geval gaat het uitstekend. Indien bij deze laatste categorie een heldere visie ontbreekt, zal dit bedrijf tot grote hoogte kunnen komen, maar nooit écht doorbreken. Zonder 'onderscheidend vermogen' kan dit succes namelijk nooit duurzaam zijn. De visie is het fundament van waaruit alle andere initiatieven moeten vertrekken.


Start with why

Van het waarom naar de juiste mindset bij medewerkers. Waarin is het bedrijf uniek? En wat is de filosofie binnen de bedrijfscultuur? Het antwoord op waarom een bedrijf bestaat is essentieel om erachter te komen of het duurzaam bestaansrecht heeft.

De meeste bedrijven weten namelijk exact 'wat' ze doen en 'hoe' ze dit doen, maar zelden weten zij goed uit te leggen 'waarom' ze het doen. Het antwoord is dan niet "om winst te maken" omdat dat de uitkomst zou moeten zijn.

Veel ondernemers die hun onderscheidende punten noemen, vervallen in clichés zoals 'afspraak is afspraak' of 'jarenlange ervaring' en 'goed opgeleid'. Neem bijvoorbeeld een autodealer, die weet dat hij auto's verkoopt en zal roepen dat hij mooie en degelijke auto's levert met de beste service. Maar weet deze ondernemer ook 'waarom' de klant juist bij hen moet kopen?

Pas wanneer u duidelijk voor ogen hebt wat uw onderscheidend vermogen is als bedrijf heeft u een sterke visie ontwikkeld, waarop vervolgens een duidelijke strategie toegepast kan worden.

Strategie

Een handig hulpmiddel om tot een krachtige strategie te komen is het Business Canvas Model. Dit model helpt bij het concreet maken van het business model en geeft richting en inzicht over alle aspecten van de bedrijfsvoering. Het model geeft aan welke partners een bedrijf heeft, wat haar kernactiviteiten zijn, welke kanalen en middelen zij gebruikt, wat de toegevoegde waarde is van het bedrijf en welke inkomsten en kosten er zijn.

Vanuit dit model kan er nagedacht worden over de key performance indicators. Key performance indicators zijn kritieke prestatie-indicatoren die de resultaten van bedrijven benoemen. Dit kan bijvoorbeeld de prijs van het product zijn, maar ook een goede klantenservice of een korte levertijd.

Al deze elementen samen geven aan welke richting het bedrijf op moet gaan om haar gestelde doelen te behalen. Vanuit deze duidelijke visie en strategie presenteert het bedrijf zich aan haar klanten en opdrachtgevers.


VISIE EN STRATEGIE AL OP ORDE?

Ben jij van mening dat het wel goed zit met de visie van jouw bedrijf? Dan nodigen wij jou uit om ons te komen overtuigen, wellicht gaan we dan samen door naar fase 3.

Organisatie en gedrag verbeteren

» Ga naar fase 3


Elevator Pitch

Als de visie en strategie van een bedrijf duidelijk is, kun je gaan werken aan je personal brand. Je weet inmiddels waar je voor staat en waar je voor gaat. Deze visie kun je vervolgens presenteren aan opdrachtgevers, klanten en andere belanghebbenden. Een sterke manier om jezelf in een korte tijd te representeren is door het geven van een elevator pitch. Dit houd in, dat je binnen 1 minuut de kernboodschap en meerwaarde van jouw bedrijf moet kunnen vertellen. Men noemt het een elevator pitch, omdat je in een hele korte tijd iemand moet overtuigen van jouw verhaal, net als een gesprek in een lift.

Zorg er voor dat je pitch origineel en creatief is en dat het daarnaast datgene vertelt waarin jij je onderscheid als bedrijf. Maak je pitch persoonlijk, gebruik werkwoorden en pas je verhaal aan op het doel en de opdrachtgever, zodat je precies overbrengt wat van belang is.

Door een goede elevator pitch te geven, werk je als MKB-er aan je personal brand en onderscheid je je dankzij jouw kennis en persoonlijkheid ten opzichte van de concurrent. Hiermee maak je een grotere kans om nieuwe opdrachten binnen te halen voor jouw bedrijf.


Personal Branding

Met een personal brand zet je jezelf neer in de markt als een merk, waardoor er positieve associaties en gevoelens opgeroepen worden door jouw doelgroep. Het belang van een duidelijk en consistent personal brand is lang niet duidelijk voor elke ondernemer. Raar eigenlijk, aangezien dit de manier is om jezelf te verkopen als merk en je te onderscheiden van de rest van je concurrenten. Maar wat houdt een personal brand nu precies in? Hierbij hoort ten eerste je gehele uitstraling, wat heb je aan en wat straal je hiermee uit? Vervolgens is het gedrag van iemand ook terug te koppelen aan zijn of haar personal brand. Het is van belang jezelf te kennen en je kernkwaliteiten te communiceren in je personal brand. Wees jezelf en durf anders te zijn dan de rest! 'Breng je merk in vorm'.